Hitta din egen väg till lugn

Tänk dig att du inte behöver känna dig så nervös inför provet eller presentationen som du vanligtvis gör. Att du får lättare att koncentrera dig. Att din sömn blir bättre och lärandet lättare. Det här är bara några av de positiva effekterna av stillhet och avslappning som forskningen har kunnat visa.

Här är citat från fyra gymnasieelever som har prövat övningarna:

”Den här kunskapen borde alla få ta del av i skolan eftersom den är grunden till vad som är viktigast i livet. Att jag är nöjd och trygg med mig själv och den jag är.”

”Alla metoder som vi har gjort har lärt mig att hantera mina känslor på ett bättre sätt och ha en mer jämn humörskurva.”

”Jag har börjat dricka mindre cola för jag blir så pigg av det och då kan jag inte somna på natten. Jag försöker istället använda stillhetsövningarna som cola så jag orkar vara vaken efter skolan.”

”Mamma sa att hon blev lugn. Hon tyckte det var skönt. Farsan tyckte det var avkopplande. Kompisarna undrade vad jag höll på med precis innan match, så de ville också testa. Lättare att fokusera. Det sprider lugn. De tyckte det var kul att få prova. Vill göra fler gånger. Syrran blev lite fnittrig, men det gick bättre nästa gång. Det har känts bra att få hjälpa andra.”